ویروس جدید کرونا چیست؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است.

بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D  به معنی بیماری (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند.

ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.    

درباره ویروس جدید چه می‌دانیم؟

پژوهشی که در چین درباره این بیماری انجام شده و طی آن پرونده ۴۴ هزار بیمار بررسی شده، نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد بیماران نشانه های خفیفی از بیماری داشتند، در حالی که سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کادر پزشکی بیشتر در معرض خطر بوده‌اند.

طبق داده‌های مرکز کنترل و پشگیری از بیماری‌های چین (سی‌سی‌دی‌سی)، ۴/۷ درصد از موارد بیماری حاد بوده است.

این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد.

ویروس کرونا 2019 از کجا آمد؟

ویروس کرونا 2019 از کجا اومد؟

در دسامبر ۲۰۱۹، افراد زیادی در چین مبتلا به ذات‌الریه شدند. تحقیقات نشان داد که علت ابتلا به این بیماری، یک ویروس ناشناخته است. ویروسی که نام آن را ناول کرونای ۲۰۱۹ گذاشته‌اند. اگر دوست دارید بدانید ویروس کرونا چیست و از کجا آمده است ؟  البته ناول کرونای ۲۰۱۹ یک ویروس جدید است و چیزهایی که درباره‌ی آن می‌دانیم، می‌تواند در آینده تغییر کند.

گروه بزرگی از ویروس‌ها اسمشان ویروس کرونا است. این ویروس‌ها هسته‌ای شامل مواد ژنتیکی و غشایی پر از میخ‌های پروتئینی دارند. درواقع ظاهر این ویروس‌ها خیلی شبیه به «تاج» است. کرونا در زبان لاتین به معنی تاج است؛ به همین علت هم اسم این ویروس‌ها را کرونا گذاشته‌اند.

انواع ویروس کرونا

آیا ویروس کرونا انواع مختلفی دارد؟

ویروس کرونا انواع مختلفی دارد و عموما باعث ایجاد مشکلات در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش می‌شود. بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا می‌تواند در حد یک سرماخوردگی ساده تا ذات‌الریه شدید باشد و در بیشتر افراد هم به صورت خفیف رخ می‌دهد. اما بعضی از انواع ویروس‌های کرونا، می‌توانند باعث بیماری‌های شدیدتری شوند.

«سندرم حاد تنفسی» یا همان «سارس» (SARS)، یکی از این بیماری‌هاست که اولین بار در سال ۲۰۰۳ در چین گزارش شد. «سندرم تنفسی خاورمیانه» یا همان «مِرس» (MERS) هم نوع دیگری است که اولین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد.

ویروس کرونای ۲۰۱۹، اولین بار در چین گزارش و همانطور که گفتیم، به شکل ذات‌الریه ظاهر شد. افرادی که مبتلا شدند، عموما کسانی بودند که در بازار فروش غذاهای دریایی و حیوانات زنده‌ی شهر ووهان کار می‌کردند.

این ویروس به خانواده‌ی افراد مریض و کادر درمانی آن‌ها سرایت کرد. در حال حاضر تعداد مبتلایان به این ویروس افزایش پیدا کرده و به جز چین، در چند کشور دیگر هم گزارش شده است.

ویروس کرونا چگونه منتشر می شود؟

ویروس COVID-19 یا همان کرونا چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس COVID-19 می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.

علائم ویروس کرونای ایرانی

علائم کرونا ویروس چیست و چگونه تشخیص دهیم؟

در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.

علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی گردد. در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود.

علائم بیماری شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است، که بسیار شایع تر از COVID-19 هستند. به همین دلیل برای تایید این که کسی COVID-19 گرفته باشد، بایستی آزمایش شود. نکته حائز اهمیت این است که اقدامات کلیدی پیشگیرانه را به خاطر بسپاریم که عبارتند از شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته). همچنین واکسن آنفولانزا نیز راه پیشگیری مناسبی است، بنابراین به یاد داشته باشید که واکسیناسیون خود و فرزندان‌تان را به موقع انجام دهید.

خطرهای ویروس کرونای چینی

ویروس چقدر خطرناک است؟

به گفته مقامات چینی ویروس کرونا در دوره نهفتگی یعنی قبل از بروز نشانه های بیماری، می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰، تعداد افراد بیمار بیش از ۷۰ هزار نفر گزارش شده و بیش از دو هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی‌ است به همین دلیل احتمال دارد که بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند.

البته شمار دقیق مبتلایان به این ویروس مشخص نیست.

 

این ویروس از کجا آمده است؟

ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده‌اند.

مثلا منشا ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود.

ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به نوعی راسو که در ایران به نام "گربه زباد" (civet cat) شناخته می‌شود، منتقل شد و بعد هم به انسان رسید.

از سال ۲۰۱۴ تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود.

محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

 

چگونه می‌توان خطر عفونت را کاهش داد؟

با رعایت چهار مورد احتیاطی زیر می‌توانید جلوی خطر عفونت برای خود و خانواده‌تان را بگیرید:

  1. دستهای‌تان را مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید.
  2. به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید، و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید.
  3. از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید.
  4. اگر تب دارید، سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید.

ماسک برای جلوگیری از کرونا

آیا باید ماسک بزنم؟ (ماسک برای جلوگیری از انتقال کرونا خوبه یا نه؟)

چنانچه علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود. اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

درصورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نیز درست دفع نمود.

استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و بایستی با شستشوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و سرفه، و جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند (سرفه، عطسه، تب) همراه باشد. 

سرایت ویروس کرونا در انسانها

سرایت ویروس کرونا بین انسان‌ها چقدر آسان است؟

در همان ابتدای ماه دسامبر سال گذشته میلادی که این ویروس در انسان شناسایی شد، مقامات چینی گفتند این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. اما در حال حاضر مواردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان، شناسایی شده است.

پیتر هوربی، استاد از دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: " واضح است که این بیماری از انسان به انسان منتقل می‌شود. اما سوال حیاتی این است که چقدر انتقال آن آسان است."

ویروس سارس را انسان‌ها به هم می‌دهند اما ویروس مرس به سختی از انسان به انسان منتقل می‌شود و تنها از راه تماس مستقیم.

ویروس جدید موجب عفونت ریه می‌شود و با سرفه و عطسه همراه است و احتمالا از همین راه هم سرایت می‌کند.

کشف این موضوع هم بسیار مهم است که کدام افراد در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.

هنوز مشخص نیست که این ویروس در چه دوره‌ای بعد از انتقال، موجب عفونت می‌شود، قبل از بروز علائم آن در بدن یا هنگامی که علائمش در بدن شدید شد.

 

آیا ویروس کرونا COVID-19 روی کودکان تأثیر می گذارد؟

این ویروس جدید است و ما هنوز نمی‌دانیم که چه تأثیری بر کودکان یا زنان باردار خواهد گذاشت. می‌دانیم که امکان دارد افراد در هر سنی به این ویروس آلوده شوند، اما تاکنون موارد نسبتاً کمی از COVID-19 در بین کودکان گزارش شده است. ویروس در موارد نادر کشنده است، و تاکنون بیشتر موارد منجر به مرگ در میان افراد پیرتر با بیماری‌های زمینه‌ای دیده شده است. 

 

اگر فرزندم علائم کرونا COVID-19 داشت چه کار کنم؟

حتماً درمان پزشکی را شروع کنید، ولی به خاطر داشته باشید که اکنون در نیمکره شمالی فصل آنفولانزا است و علائم COVID-19 از قبیل سرفه یا تب می‌تواند مشابه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی که بسیار هم شایع هستند، باشد. 

رعایت نکات بهداشتی دست‌ها (شستشوی مرتب دست‌ها) و بهداشت تنفسی را ادامه دهید و واکسیناسیون کودکان خود را به موقع انجام دهید تا کودک‌تان درمقابل سایر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در امان باشد. 

در مورد سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از قبیل آنلفولانزا، اگر خودتان یا کودکتان علائمی دارد،  از همان ابتدا کمک پزشکی بگیرید و سعی کنید که از حضور در اماکن عمومی (محل کار، مدارس وسایل نقلیه عمومی)خودداری کنید، تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود.  

 

سرعت انتقال این ویروس چقدر است؟

به نظر می‌آید شمار مبتلایان به این ویروس در مدت چند روز به به هزاران نفر است. اما در حقیقت بسیاری از موارد تازه مبتلا به این ویروس، از چند روز قبل بیمار شده بودند و با تاخیر شناسایی شدند.

اطلاعات کمی درباره نرخ رشد این اپیدمی وجود دارد. اما متخصصان معتقدند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس احتمالا بالاتر از موارد ثبت‌شده است.

تا کنون مواردی از ابتلای به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و ایالات متحده هم مشاهده شده است.

این بیماری نخستین بار در شهر ووهان چین بروز کرد و تمام مبتلایان به آن در کشورهای مختلف کسانی بوده‌اند که پیشتر به این شهر سفر کرده بودند.

اما این نگرانی وجود دارد که این ویروس توسط میلیون‌ها نفر که برای جشن سال نو میلادی در چین سفر می‌کنند،‌ در اواخر ماه جاری میلادی، همه‌گیر شود.

اگر یکی از افراد خانواده علائم بیماری را داشته باشد چه کار باید کرد؟

اگر شما یا کودکتان تب، سرفه یا تنگی نفس دارید، باید از همان ابتدای بروز علائم از پزشک کمک بخواهید. اگر به مناطقی که COVD-19 در آنجا گزارش شده سفر کرده‌اید، یا اگر در تماس با فردی بوده‌اید که به‌تازگی به یکی از چنین مناطقی سفر کرده و علائم تنفسی دارد، با پزشک خود یا با کارمندان بهداشت تماس بگیرید و موضوع را با آنها درمیان گذاشته و مشورت کنید. 

 

آیا احتمال دارد که ویروس جهش پیدا کند؟

ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند. اما اینکه به چه صورتی تغییر می‌کنند ناشناخته است.

خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. ‌

 

آیا ویروس کرونای ایرانی جهش یافته است؟

هیچ اطلاعاتی در این باره از طریق وزارت بهداشت ایران اعلام نشده است. (بهتر هست به شایعات اهمیتی ندهیم و خودمون باعث استرس بیشتر در خودمون نشیم)!

 

این ویروس چطور متوقف می‌شود؟

واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است.

باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت.

در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

کشور چین از تست داروهای ایدز را بر روی بیماران مبتلا به کرونا آزمایش کرده ولی هنوز نتیجه قطعی در مورد اثر این دارو اعلام نشده.

خطر ویروس کرونا برای کودکان و خردسالان

آیا بایستی کودکم را در خانه نگهدارم و به مدرسه نفرستم؟

اگر کودک شما علائم بیماری را دارد، از پزشک کمک بخواهید و به دستوراتی که پزشک یا کارمند بهداشتی می‌دهد عمل کنید. درغیر اینصورت، همچون سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از قبیل آنفولانزا، اگر کودکتان علائم بیماری دارد، وی را در خانه بستری کنید و به خوبی از او مراقبت کنید و به اماکن عمومی نروید تا بیماری به دیگران سرایت نکند. 

اگر کودکتان علائمی مثل تب یا سرفه ندارد، و اگر بخشنامه‌ای راجع به بهداشت عمومی یا توصیه‌های رسمی مشابه دیگری درخصوص مدارس دریافت نکرده‌اید، بهتر است که کودک‌تان را به مدرسه بفرستید. 

به‌جای این که کودکان را از مدرسه دور نگهدارید، به آنها آموزش دهید که دستهای‌شان را خوب بشویند و اقدامات بهداشتی مربوط به تنفس را در مدرسه و سایر اماکن انجام دهند، از جمله شستشوی مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، و سپس انداختن دستمال داخل سطل دربسته، لمس نکردن چشم‌ها، دهان یا بینی اگر دست‌ها کاملاً شسته نشده‌اند.

 

بهترین راه شستن کامل دست‌ها چگونه است؟

  1. شیر آب را باز کنید و دست‌ها را زیر آن بگیرید
  2. تمام دست‌تان را به صابون آغشته کنید
  3. تمام سطوح دست‌ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بمالید، از جمله پشت دستها، میان انگشتان و زیر ناخن‌ها
  4. دست‌ها را کاملاً با آب بشویید
  5. دست‌ها را با دستمال تمیز یا حوله یک‌بار مصرف خشک کنید
  6. دست‌ها را مرتب بشویید، به خصوص قبل از خوردن، بعد از فین کردن، سرفه یا عطسه و دستشویی. 
  7. اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از ژل شستشوی دست الکلی با حداقل ۶۰ الکل استفاده کنید. اگر دستان‌تان به صورت مشهود کثیف هستند، حتماً با آب و صابون بشویید. 

ویروس کرونا چه تاثیری بر اقتصاد جهانی داشت؟

زرگترین نمایشگاه تلفن‌های همراه، کنگره جهانی موبایل، که قرار بود در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شود به خاطر نگرانی از ویروس کرونا لغو شد.

روز سه شنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، شرکت اپل، تولیدکننده تلفن‌های همراه، گفت که اختلال در فعالیت‌های اقتصادی در چین به کاهش تولید و عرضه محصولات این کشور و پائین رفت سود منجر خواهد شد. بخش قابل توجهی از محصولات اپل در واحدهای تولیدی این شرکت در چین تولید می‌شود.

همچنین شرکت هواپیمایی سنگاپور گفته‌است که به دلیل افت تقاضا برای سفرهای هوایی به دلیل شیوع این بیماری، برنامه‌های پرواز خود را در سراسر جهان و به خصوص در منطقه خاور دور کاهش داده‌است.

 

ویروس کرونا جدید چقدر کشنده است؟

با در نظر گرفتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا جدید و تعدادی که جان خود را در اثر ابتلا از دست داده‌اند، میزان مرگ و میر ناشی از آن بین 2 الی 3 درصد است. البته دانشمندان هنوز اطلاعات خود از ویروس جدید را ناقص می‌دانند، به همین دلیل اکنون به طور دقیق امکان تعیین نرخ مرگ و میر وجود ندارد. البته بد نیست برای مقایسه و پی بردن به میزان مرگ‌آوری و کشندگی کرونا ویروس جدید نگاهی به آمار مربوط به آنفولانزای خوکی که در سال 2009 به شدت همه‌گیر شد بیندازیم.

ویروس آنفلوانزای خوکی برای اولین مرتبه در کشور مکزیک رویت شد، اما خیلی سریع به دیگر کشورهای دنیا نیز سرایت یافت. بر اساس اولین گزارش‌ها، از بین 850 نفر مبتلا به این ویروس، 59 نفر جان خود را از دست دادند. بر اساس این آمار، نرخ مرگ و میر آنفلوانزای خوکی 7 درصد است. اما با گذشت زمان مشخص شد تعداد مبتلایان به ویروس نام برده بسیار بیشتر از 850 نفر بوده است؛ افرادی زیادی بعد از ابتلا به این بیماری، به خاطر شدید نبودن علائم در بدن خود به پزشک مراجعه نکرده و به همین دلیل در آمارها ثبت نشده بودند. جالب است بدانید با در نظر گرفتن این دسته افراد در نهایت مشخص شد میزان و مرگ و میر بر اثر آنفلوانزای کمتر از 0.1 درصد بوده است. به این ترتیب از لحاظ خطر،‌ همرده دیگر انواع آنفلوانزا قرار می‌گیرد.

در‌ آن سو بر اساس آمار، نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری سارس 10 درصد بود. اما ویروس کرونا جدید از این نظر، به کدام یک شباهت دارد؟ آیا تعداد زیادی از افراد مبتلا به آن، همانند سارس، جان خود را از دست داده یا این بیماری آن طور که برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند، کشنده نیست؟

عقیده بر این است که آمار منتشر شده درباره مبتلایان به ویروس کرونا ووهان، همانند آنفلوانزای خوکی دقیق نیست و تعداد بسیار زیادی از مردم شهر ووهان، در مقایسه با آماری که به صورت رسمی منتشر می‌شود، به بیماری دچار هستند. برخی دانشمندان تعداد مبتلایان را بین 50 الی 100 هزار نفر بیان می‌کنند که در مقایسه با آمار رسمی 20 هزار نفری تا امروز علنی شده، بسیار بیشتر است. ابتلای تعداد زیادی از مردم ووهان به دلایل مختلف همچون عدم مراجعه آن‌ها به بیمارستان به خاطر جدی نبودن بیماری ثبت نشده است. با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام، میزان مرگ و میر برای کرونا ویروس جدید بین 0.1 الی 0.2 درصد است.

نباید فراموش کرد مهمترین دلیل نگرانی از ویروس کرونا جدید، نه به خاطر نرخ مرگ و میر، بلکه به خاطر به شدت مسری بودن آن است، به طوری که برخلاف دو ویروس مرگبار سارس و مخصوصا مرس، خیلی راحت‌تر از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود. بیماری‌های واگیردار این چنینی، حتی اگر نرخ کشته پایینی داشته باشند، همچنان معضلی اساسی به شمار می‌روند. به عنوان نمونه آنفلوانزای فصلی عادی با نرخ مرگ و میر کمتر از 0.1 درصد را در نظر بگیرید. در سراسر دنیا، هر سال حدود 35 هزار نفر جان خود را به خاطر ابتلا به این بیماری رایج از دست می‌دهند.

نگرانی دیگر درباره ویروس‌های نوظهور و تازه کشف شده، مقاومت شدنشان در برابر واکسن‌ها و داروها و جهش پیدا کرده آن‌ها است. ممکن است آن‌ها به وسیله تغییر ژنتیکی در زمان تکثیر، به نوع جدیدی تبدیل شده و بیماری‌های متفاوتی را به وجود بیاورند. به این ترتیب ویروس جهش پیدا کرده و با شرایط جدید منطبق خواهد شد. حال تصور کنید همه تلاش دانشمندان برای تولید واکسن یا دارویی برای درمان این بیماری، بعد از سال‌ها تلاش، بی‌نتیجه خواهد شد. در حال حاضر هیچ گزارشی درباره جهش و تغییر ژنتیکی ویروس کرونا شهر ووهان گزارش نشده و این ویروس در شرایط پایداری به سر می‌برد. این موضوع مهار کردن آن را ساده‌تر می‌کند.

دکتر فرشید رضایی نیز گفته‌های امیدوارکننده‌ای درباره ویروس کرونا جدید داشت. بر اساس گفته‌های کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در آخرین ماه سال 2019، افرادی به خاطر عفونت ریه، در بیمارستان‌های شهر ووهان چین بستری شدند. در ابتدا علت بیماری آن‌ها مشخص نبود. با تحقیقات اولیه، دانشمندان به نوع جدیدی از کرونا ویروس‌ها رسیدند که پیش از این ناشناخته بود. همانطور که گفتیم، کرونا ویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌ها محسوب می‌شوند که تا پیش از بیماری اهالی ووهان، تعداد آن‌ها 6 مورد بود. از این 6 مورد، 4 مورد به سرماخوردگی و 2 مورد دیگر به بیماری خطرناک سارس و مرس منجر می‌شوند. هفتمین مورد نیز سبب بیماری نسبتا شدید اهالی شده ووهان چین شده است. دانشمندان هنوز برای آن نامی انتخاب نکرده‌اند.

طبق گقته‌های آقای فرشید رضایی، در بیماری سارس، منشا خفاش‌های آلوده بود که از طریق بیمار کردن گربه‌ها، مریضی نام برده را به انسان‌های زیادی منتقل کردند. درباره ویروس جدید، با وجود بردن انگشت اتهام به سمت مارها و خفاش‌های خوراکی، هنوز منشا اصلی مشخص نشده است، هر چند بر اساس برآوردهای اولیه، ویروس کرونا جدید از یک بازار فروش غیر قانونی گوشت همه نوع حیوان، بروز کرده است.

نکته مهم دیگر، زمان نهفتگی بیماری است که به بازه زمانی بین ورود ویروس به بدن و شروع علائم مربوط می‌شود. بر اساس مطالعه روی بیماران شهر ووهان، دوره نهفتگی بیماری جدید بین 5 الی 7 روز است، اما با توجه به ناشی شدن از آن از کرونا ویروس‌ها، سازمان بهداشتی جهانی 14 روز را به عنوان زمان مناسب برای قرنطینه کردن در نظر گرفته است. به همین دلیل مسافرانی که از کشور چین مخصوصا شهر ووهان به دیگر نقاط دنیا سفر می‌کنند، در صورت نداشتن هر گونه علائم بیماری شبیه به سرماخوردگی، برای دو هفته در قرنطینه نگه داشته خواهند شد.

ویروس مسبب بیماری سارس، که شیوع آن به حدود 17 سال پیش برمی‌گردد، با گذشت 8 ماه و گرم شدن هوا، ناپدید شد. همانند دیگر انواع ویروس‌های مسبب سرماخوردگی، شرایط ایده‌آل برای زندگی کرونا ویروس‌ها هوای سرد و خشک است. انتظار می‌رود ویروس کرونا جدید نیز به وضعیت مشابهی دچار شده و با گرم شدن هوا، رفته رفته ناپدید شود. به عبارتی با گرم شدن هوا، از میزان مسری بودن آن به خاطر افزایش دما و کاهش میزان خشکی، کاسته خواهد شد.

طبق گفته‌های آقای دکتر فرشید رضایی، 98 درصد مبتلایان به کرونا ویروس جدید بهبود پیدا می‌کنند. 2 درصد باقی مانده که جانشان را بعد از ابتلا از دست می‌دهند، سن زیادی داشته و اغلب زمینه بیماری ریوی یا قلبی داشته‌اند. نقص و ضعف در سیستم ایمنی بدن آن‌ها سبب می‌شود در برابر کرونا ویروس جدید مقاومت کافی نداشته باشند. به احتمال بالا، ابتلا به یکی از انواع آنفلوانزا نیز می‌توانست جانشان را بستاند.

بد نیست بدانید در همین بحبوبه که همه درگیر ویروس کرونا جدید در شهر ووهان چین هستند، آنفلوانزای H1N1 تاکنون جان 56 شهروند کشور تایوان را گرفته است. بر اساس آمارها، آنفلوانزای فصلی در کشور تایوان، خطرناک‌تر از کرونا ویروس جدید در کشور چین ظاهر شده و جان افراد زیادی را ستانده است. آمار 56 نفر کشته، مربوط به سه ماه اخیر است.

مقامات کشور تایوان انتشار اخبار مربوط به آمار کشته‌شدگان آنفلوانزای H1N1 را از چند هفته پیش متوقف کردند، اما بر اساس روزنامه‌های محلی، طی این مدت، 13 نفر دیگر را نیز باید به فهرست 56 نفری قبلی اضافه کرد. گفتنی است تا امروز نزدیک به 10 مبتلا به ویروس کرونا جدید در کشور تایوان رویت شده است.

بر اساس گزارش Central News Agency، طی چند هفته اخیر 13 نفر از اهالی تایوان، بین سن 47 الی 97 سال، به خاطر ابتلا به آنفلوانزای فصلی جان خود را از دست داده‌اند. یکی از آن‌ها زنی 80 ساله بود که طی آخرین ماه سال 2019 به تب شدیدی گرفتار شد و در ادامه به خاطر تبدیل شدن بیماریش به ذات‌الریه، جانش را از دست داد. گفتنی است ویروس کرونا جدید نیز وضعیت مشابهی دارد. در افراد مسن و فاقد سیستم ایمنی قوی، این بیماری به ذات‌الریه تبدیل شده و فرد در اثر عفونت شدید ریه و سپس از کار افتادن آن، به کام مرگ کشیده می‌شود. در افراد جوان‌تر، بدن با ویروس مبارزه کرده و آن را پیش از جدی شدن از بین می‌برد.

بد نیست بدانید در کشور آمریکا، به خاطر آنفلوانزای فصلی، نزدیک به 1300 نفر در سال 2019 جان خود را از دست دادند. این تعداد از آمار مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس جدید در کشور چین (تاکنون) به مراتب بیشتر است.

 

آیا زنان باردار می‌توانند ویروس کرونا را به جنین خود منتقل کنند؟

هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه ویروس بتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی کودک وجود ندارد. این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است. زنان باردار بایستی موارد احتیاطی مقتضی برای محافظت از خود در برابر این ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند. 

 

چه کسانی از کرونا مصون هستند؟

بد نیست بدانید بر اساس ارزیابی‌ها طی چند هفته گذشته، تعداد قربانیان ویروس کرونای ووهان در مقایسه با بیماری‌های ویروسی مشابه از همین خانواده مثل سارس و مرس کمتر است. همچنین تا امروز، هیچ کودکی (تا 8 سال) به این بیمار مبتلا نشده است. کم سن و سال‌ترین فرد گرفتار ویروس کرونا 14 سال سن دارد. دانشمندان عقیده دارند در صورتی که از قبل بیماری حادی نداشته باشید، مبتلا شدن به ووهان کشنده نخواهد بود. بررسی آمارها نیز مهر تاییدی بر این ادعا است. تعداد زیادی از کشته شدگان تا امروز، افرادی سالخورده با سابقه بیماری‌های قلبی - عروقی یا تنفسی بوده‌اند.

 

آیا مادری که آلوده به کرونا ویروس باشد، می‌تواند همچنان به نوازد خود شیر بدهد؟

تمام مادران در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، بایستی هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند و دستورالعمل‌هایی که پزشک یا کارمند بهداشت می‌دهند را رعایت کنند. با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروس‌های تنفسی، مادر می‌تواند ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهد.

درمورد مادرانی که علائم بیماری را دارند شیردهی مشکلی ندارد، مشروط بر این که به هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به کودک (ازجمله هنگام شیردهی) ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک (ازجمله هنگام شیردهی) بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند – همانند همه مواردی که وقتی کسی مشکوک به COVID-19 و یا بیماریش تأیید شده باشد در تعامل با دیگران از جمله با کودکان بایستی انجام دهد.

اگر مادر به شدت بیمار باشد، بایستی وی را به دوشیدن شیر و دادن آن به کودک با فنجان تمیز و/یا قاشق تشویق کرد، و در تمامی این مراحل همان روش‌های جلوگیری از عفونت فوق‌الذکر را نیز رعایت نماید.

شستن دست و روش جلوگیری از انتقال کرونا

یونیسف برای کمک چه کارهایی انجام می‌دهد ؟

پاسخ فعلی یونیسف تمرکز بر حمایت از دولت چین و طیف گسترده‌تری از کشورهای منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام است که بیشترین موارد تاکنون در آنها گزارش شده است. از ۹ بهمن، یونیسف ۱۳ تن لوازم، ازقبیل لباس‌های محافظ، ماسک، عینک و دستکش برای استفاده کارمندان بهداشتی از راه هوایی ارسال کرده است. محموله‌های بیشتری نیز آماده ارسال یوده و یونیسف در حال تعیین مناطق کلیدی است که بیشتر نیاز به کمک دارند.

باتوجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی ویروس و انتشار مداوم آن، یونیسف همچنین با دولت‌ها، همتایان خود در سازمان بهداشت جهانی، و سایر شرکای خود در زمینه تهیه برنامه‌های اضطراری در سایر مناطق، به‌ویژه کشورهای با ساختارهای بهداشتی ضعیف‌تر و ظرفیت‌های محدودتر در مقابله با شیوع بیماری‌های این چنینی، در ارتباط است.        

در ۲۸ بهمن، یونیسف درخواست ۴۲/۳ میلیون دلار برای بالابردن سطح کمک‌های مالی در تلاش برای مهار شیوع ویروس COVID-19 داد.

بودجه‌های اولیه صرف فعالیت‌های یونیسف در جهت کاهش انتقال ویروس از جمله تقویت اطلاع‌رسانی در مورد خطر و مقابله با اطلاعات غلط خواهد شد تا کودکان، زنان باردار و خانواده‌های آنها بدانند که چگونه از انتشار COVID-19 جلوگیری کنند و از کجا می‌توانند کمک بگیرند.